ظهور حضرت مهدی(عج)
وعده حتمی قرآن در سوره مبارکه حج از ظهور حضرت مهدی(عج)
- حکومت جهانى مستضعفان
گـفـتـیـم آیـات فـوق ، هـرگز سخن از یک برنامه موضعى و خصوصى مربوط به بنى اسـرائیـل نمى گوید، بلکه بیانگر یک قانون کلى است براى همه اعصار و قرون و همه اقـوام و جـمـعـیـتـهـا، مـى گـویـد: (مـا اراده داریم که بر مستضعفان منت بگذاریم و آنها را پیشوایان و وارثان حکومت روى زمین قرار دهیم ).
این بشارتى است در زمینه پیروزى حق بر باطل و ایمان بر کفر.
ایـن بـشـارتـى اسـت بـراى هـمـه انـسـانـهـاى آزاده و خـواهـان حـکـومـت عدل و داد و برچیده شدن بساط ظلم و جور.
نـمـونـه اى از تـحـقـق ایـن مـشـیـت الهـى ، حـکـومـت بـنـى اسرائیل و زوال حکومت فرعونیان بود.
و نـمـونـه کاملترش حکومت پیامبر اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) و یارانش بعد از ظـهـور اسـلام بـود، حـکـومـت پـا بـرهـنـه هـا و تـهـیـدسـتـان بـا ایـمـان و مـظـلومـان پـاکـدل کـه پـیـوسـتـه از سـوى فراعنه زمان خود مورد تحقیر و استهزاء بودند، و تحت فشار و ظلم و ستم قرار داشتند.
سـرانـجام خدا به دست همین گروه دروازه قصرهاى کسراها و قیصرها را گشود و آنها را از تخت قدرت بزیر آورد و بینى مستکبران را به خاک مالید.
و نـمـونـه (گسترده تر) آن ظهور حکومت حق و عدالت در تمام کره زمین بوسیله (مهدى ) (ارواحنا له الفداء) است .
ایـن آیـات از جمله آیاتى است که به روشنى بشارت ظهور چنین حکومتى را مى دهد، لذا در روایـات اسـلامـى مى خوانیم که ائمه اهلبیت (علیهم السلام ) در تفسیر این آیه اشاره به این ظهور بزرگ کرده اند.
در نـهج البلاغه از على (علیه السلام ) چنین آمده است : لتعطفن الدنیا علینا بعد شماسها عظف الضروس على ولدها و تلى عقیب ذلک و نرید ان نمن على الذین استضعفوا فى الارض …: (دنـیـا پـس از چـمـوشـى و سرکشى - همچون شترى که از دادن شیر به دوشنده اش خـوددارى مـى کـنـد و بـراى بـچـه اش نـگه مى دارد - به ما روى مى آورد… سپس آیه (و نرید ان نمن ) را تلاوت فرمود.
و در حـدیـث دیـگـرى از هـمـان امـام بزرگوار (علیه السلام ) مى خوانیم که در تفسیر آیه فـوق فـرمـود: هـم آل مـحـمد (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) یبعث الله مهدیهم بعد جهدهم ، فـیعزهم و یذل عدوهم : (این گروه آل محمد (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) هستند، خداوند مـهـدى آنـهـا را بـعـد از زحمت و فشارى که بر آنان وارد مى شود برمى انگیزد و به آنها عزت مى دهد و دشمنانشان را ذلیل و خوار مى کند).
و در حدیثى از امام زین العابدین على بن الحسین (علیهماالسلام ) مى خوانیم : و الذى بعث محمدا بالحق بشیرا و نذیرا، ان الابرار منا اهل البیت و شیعتهم بمنزلة موسى و شیعته ، و ان عـدونا و اشیاعهم بمنزلة فرعون و اشیاعه : (سوگند به کسى که محمد (صلى اللّه عـلیـه و آله و سـلّم ) را بـه حـق بـشـارت دهـنـده و بـیـم دهـنـده قـرار داد کـه نـیـکـان از مـا اهـل البـیـت و پـیـروان آنـهـا بـمنزله موسى و پیروان او هستند، و دشمنان ما و پیروان آنها بمنزله فرعون و پیروان او مى باشند) (سرانجام ما پیروز مى شویم و آنها نابود مى شوند و حکومت حق و عدالت از آن ما خواهد بود).
البـتـه حکومت جهانى مهدى (علیه السلام ) در آخر کار هرگز مانع از حکومتهاى اسلامى در مقیاسهاى محدودتر پیش از آن از طرف مستضعفان بر ضد مستکبران نخواهد بود، و هر زمان شرائط آن را فراهم سازند وعده حتمى و مشیت الهى در
باره آنها تحقق خواهد یافت و این پیروزى نصیبشان مى شود.
تفسیر نمونه سوره مبارکه قصص از آیات 1 تا 5
برگرفته شده از سایت پورتال انهار